Welcome to my translation of Carla Polston's Fuzz the Teddy. Click on Fuzz' picture above to go to Carla's original tutorial. Thank you so much Carla for this beautiful tutorial!

Welkom bij mijn vertaling van Fuzz the Teddy. Klik op Fuzz om naar Carla's Engelstalige pagina te gaan. Ik heb van Carla toestemming gekregen om haar lessen te vertalen.

Deze les mag niet ge-upload of gekopieerd worden naar uw eigen server of worden gebruikt als eigen materiaal. Lessen mogen niet gelinkt worden zonder mijn toestemming.

This tutorial  may not be reproduced, reworded, republished or mirrored on another webpage or website or sent through email If you use this tutorial you have agreed to the Terms of Use of Carla. Please make sure you have read them.

Deze les is geschreven is oorspronkelijk geschreven in PSP 6, vertaald voor PSP 8, maar ook prima te maken in 7. Deze les is voor de geoefende PSP'er

Benodigdheden
- Paint Shop Pro - KLIK HIER
- Zipfile met benodigdheden - KLIK HIER (Pak de .sel bestand in je map Selecties uit en de overige bestanden in een map naar keuze)
Stap 1
Open een nieuwe transparante afbeelding van 400x400 pixels. Als je het handig vindt, open je ook het bijgevoegde kleurenpalet zodat je de kleuren die we zo gaan gebruiken makkelijk kunt selecteren.

Stap voor stap gaan we nu ons teddybeertje opbouwen. Sla je werk regelmatig op.

Stap 2 Lijfje

-

Maak een nieuwe rasterlaag aan

-

Selecties - laden vanaf schijf 'tb-body.sel'

-

Selectie vullen met kleur #E09F77

-

Airbrush met voorgrondkleur #614535, Rond - Grootte 75, Hardheid 11 - Dekking 20 - Stap 25, Dichtheid 8. Kleur/paintbrush het lijfje volgens onderstaand voorbeeld:

-

Aanpassen - Onscherpte - Gaussiaanse vervaging (Bereik 0,6)

-

Airbrush met voorgrondkleur #433127 nog wat extra op het lijfje

-

Selecties - Zwevend

-

Effecten - 3D-effecten - Gestanst (Schaduwkleur #433127, Dekking 100, Onscherpte 62,2, Verticaal/Horizontale Verschuiving 0). Vervolgens Selecties - Niet Zwevend

- Nieuwe rasterlaag
- Pen (Lijnstlijl Kleine streepjes, Breedte 2, Segmenttype Vrije hand, Aaneengesloten, Als vector maken, Tekenmodus, Anti-alias, Trek nu een lijn zoals onderstaand is aangegeven en voeg vervolgens alle zichtbare lagen samen. Hernoem tot slot je laag in 'body'
Stap 3 Armen
- Voeg een nieuwe rasterlaag toe.
- Selecties - laden vanaf schijf 'tb-arm.sel'

- Selectie vullen met #E09F77 (selectie niet opheffen)

-

Airbrush met voorgrondkleur #614535 (Grootte 30, rest hetzelfde als in stap 2) de randen het armpje zoals we ook bij stap 2 hebben gedaan bij het lijfje

-

Aanpassen - Onscherpte - Gaussiaanse vervaging (Bereik 0,6)

-

Airbrush met voorgrondkleur #433127 nog wat extra bijsprayen

-

Selecties - Zwevend

-

Effecten - 3D-effecten - Gestanst (Onscherpte 19,6, rest hetzelfde als in stap 2). Vervolgens Selecties - Niet Zwevend

- Nieuwe rasterlaag
- Pen (Breedte 1, rest hetzelfde als in stap 2). Trek nu een lijn zoals onderstaand is aangegeven en voeg vervolgens alle je 'arm'lagen samen. Hernoem je laag in 'rechterarm'
- Lagen - Dupliceren  en vervolgens Afbeelding - Spiegelen, vervolgens Lagen - Schikken - Achteraan en vervolgens de laag hernoemen in 'Linkerarm'
- Met Gereedschap Vervormen de linkerarm roteren en vervolgens met gereedschap verplaatsing op de goede plek schuiven. Tot slot Aanpassen- Scherpte - Verscherpen
Stap 4 Beentjes en pootjes
-

Herhaal voor de pootjes stap 3 met de selecties 'tb-leftleg.sel', 'tb-rightleg.sel'

- Doe dit ook voor de selectie 'tb-foot.sel', alleen kopieer en spiegel deze laag ook nog zoals we dat ook in stap 3 hebben gedaan bij de armen.

- Plaats vervolgens de lagen in de volgorde zoals hieronder is aangegeven

    

Stap 5 Hoofd en oren
- Herhaal stap 3 nu nog een keer voor de selectie 'tb-head.sel', wijzig alleen de onscherpte bij het Effect - Gestanst in 32,2 en voeg een streepjeslijn toe.
-

Voor het linkeroor herhalen we weer stap 3 met de selectie 'tb-ear.sel', wijzig de onscherpte bij het Effect - Gestanst alleen in 11,8 en ook hier geen streepjeslijn.

- Voeg een nieuwe rasterlaag toe.
-

Airbrush met voorgrondkleur #F0BDB8, Rond - Grootte 30, Hardheid 80 - Dekking 100 - Stap 1, Dichtheid 100. Kleur/paintbrush de binnenoortjes

-

Effecten - 3D-effect - Slagschaduw (Kleur #433127, Dekking 100, Onscherpte 5,5 en Verticale/Horizontale verschuiving 0)

-

Voeg de 'oor'lagen samen

-

Lagen - Dupliceren, de Afbeelding - Spiegelen, en volgens de laag hernoemen in 'rechteroor'

-

Met Gereedschap Vervormen kun je eventueel je oor nog roteren en vervolgens met gereedschap verplaatsing op de goede plek schuiven. Tot slot Aanpassen- Scherpte - Verscherpen

Stap 6 Snuitje
- Voeg een nieuwe rasterlaag toe.
- Selecties - laden vanaf schijf 'tb-muzzle.sel'

- Selectie vullen met  #EEC7B0 (selectie niet opheffen )

-

Airbrush met voorgrondkleur #E09F77 (Grootte 30, Hardheid 11 - Dekking 20 - Stap 25, Dichtheid 8.) de randen het snoetje

-

Selecties - Zwevend

- Nieuwe rasterlaag
-

Effecten - 3D-effecten - Gestanst (Schaduwkleur #433127, Dekking 100, Onscherpte 19,6, Verticaal/Horizontale Verschuiving 0)). Vervolgens Selecties - Niet Zwevend

- Effecten - 3D-effecten - Slagschaduw (Schaduwkleur #433127, Dekking 100, Onscherpte 19,7, Verticaal/Horizontale Verschuiving 0)). Vervolgens Selecties - Niet Zwevend
-

Open het bij deze les gevoegde bestand met de neus/mond en plaats deze door middel van Knippen en vervolgens plakken als nieuwe laag in je afbeelding. Of maak zelf een neus/mond

-

Voeg alle 'snuit' lagen samen en hernoem de laag 'snuit'

Stap 7 Ogen
- Open het bij deze les gevoegde bestand met een oog en plaats deze door middel van Knippen en vervolgens plakken als nieuwe laag in je afbeelding. (zorg dat deze laag onder je snuitje zit).
-

Om het andere oog te maken Lagen - Dupliceren

Stap 8 Afwerking
Versier je beertje eventueel nog met een leuke strik en als je helemaal tevreden bent, voeg je de zichtbare lagen samen.  (Lagen - Samenvoegen - Zichtbare lagen samenvoegen) en klaar is jouw Fuzzy Teddy Bear!

Hoe je je afbeelding met een transparante achtergrond kan opslaan? Klik hier 

Veel plezier met deze les, en heeft u vragen, opmerkingen of wilt u deze les linken, mailt u me dan gerust! :).

oktober 2003

 
 
 

Copyright Layout & Design:Designwell 2002-2008 / Nothing here is public domain